ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

«Արվեստագետը պետք է բացահայտի ազատությունը, որպեսզի ժողովուրդն ազդակներ ստանա, լիցքավորվի դրանով»

«Արվեստագետը պետք է բացահայտի ազատությունը, որպեսզի  ժողովուրդն ազդակներ ստանա, լիցքավորվի դրանով»
07.11.2014 | 12:22

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է Հայաստանի Հանրապետության ժողովրդական նկարիչ ՌՈԲԵՐՏ ԷԼԻԲԵԿՅԱՆԸ:
Շաբաթներ առաջ Մեսրոպ Մաշտոցի անվան Մատենադարանում կայացան նրա ստեղծագործությունների համահավաք պատկերագրքի շնորհանդեսը և ձեռագրապահոցին «Ռեքվիեմ» կտավի նվիրատվության պաշտոնական արարողությունը:
Մեր զրույցն այս նյութի շուրջ է և այն թեմաների, որոնց արվեստագետն անդրադարձել է պատկերագրքում տեղ գտած իր նկարներում ու մտորումներում: Զորօրինակ, նկարչի խոստովանությունից իմանում ենք, որ ունեցել է և ունի մի չիրականացած երազանք` օժտված լինել երգելու շնորհով: Բայց և դժգոհ չէ իրեն բաժին հասած շնորհից ու, առիթն օգտագործելով` անկեղծանում է. «...Ինձ տրված է ամենամեծ պարգևը: Ի վերջո, նկարչի առավելությունն այն է, որ մեն-մենակ ստեղծագործելու հնարավորություն է ունենում: Մենակությունը Աստծու տված ամենահրաշալի նվերն է: Մարդը մենակ է ծնվում ու միշտ միայնակ է: Բայց կյանքից է դասեր քաղում. այնպիսի հոգևոր վերելք է ապրում, այնպիսի դժվարություններ է հաղթահարում, բոլորը չէ, որ կարող են, բոլորը չէ, որ հասու են: Եվ հազիվ թե որևէ մեկը երբևէ կարողանա կռահել, թե ինչ խմորումների է ենթարկվում նրա ներաշխարհը: Գաղտնիքներ կան, որ միայն իրեն են հայտնի, ձայներ կան, որ միայն իրեն են լսելի»:
Նշենք, որ Ռոբերտ Էլիբեկյանի ստվարածավալ գրքի տպագրությանն աջակցել են ՀՀ առաջին տիկին Ռիտա Սարգսյանը, ՀՀ մշակույթի նախարարությունը, Էդուարդ և Վերժին Մսրլյանները` Սան Ֆրանցիսկոյից, նկարչի որդին` Արեգ Էլիբեկյանը` Մոնրեալից:
Գրքի վրա աշխատել է ստեղծագործական մի մեծ խումբ, որոնց հականե-հանվանե իր երախտագիտությունը հայտնեց գեղանկարիչը թե՛ Մատենադարանում կայացած հանդիսության, թե՛ մեր զրույցի ընթացքում:
Մենք ևս հարկ ենք համարում թվարկել նրանց անունները` ջանալով բաց չթողնել ոչ մեկին: Գրքում զետեղված տեքստերի հեղինակներն են ինքը` Ռոբերտ Էլիբեկյանը, Սեյրանուշ Մանուկյանը, Պողոս Հայթայանը: Տեքստերը կազմել և խմբագրել է Ռուզան Զաքարյանը: Գեղարվեստական ձևավորողներն են Զավեն Խաչիկյանը և Հասմիկ Մովսեսյանը: Մատենագիտությունը կազմել է Սյուզաննա Փիլոսյանը:

«ԻՆՁ ՀԱՄԱՐ ՄԻՇՏ ՈՒՂԵՑՈՒՅՑ Է ԵՂԵԼ ԱՐՎԵՍՏԻ ՎԱՐՊԵՏՆԵՐԻ ԽՈՍՔՆ ԱՐՎԵՍՏԻ ՄԱՍԻՆ»


-Պարոն Էլիբեկյան, նկարիչների ստեղծագործությունների ալբոմները ես սովորաբար կոչում եմ առձեռն պատկերասրահներ: Ձեր նոր ալբոմը կարելի՞ է այդպես բնորոշել:
-Կարելի է և այդպես բնորոշել: Դա Ձեր իրավունքն է: Շատ երկար տարիներ եմ մտորել այս պատկերագիրքն ստեղծելու մասին: Գիտեի, որ ինձ սպասում է դաժան մի աշխատանք: Բայց ի վերջո, Մարին` տիկինս, ինձ պարտադրեց, որ լրջորեն զբաղվեմ գրքով, ինքս հավաքեմ այն խումբը, որը պիտի իրականացնի գրքի ստեղծումն ու հրատարակումը: Նա իրավացիորեն ստիպեց, որ ես դա անեմ, չթողնեմ ուրիշ մեկին: Որովհետև ի՞նչ իմանաս` քեզնից հետո ո՞վ կստանձնի այդ գործը: Իսկապես աշխատանքային հրաշալի խումբ հավաքվեց, իսկական պրոֆեսիոնալների մի խումբ: Խմբագիրը և կազմողը` Ռուզան Զաքարյանը, մեկուկես տարի ձայնագրել է ինձ, իմ բանավոր խոսքից ստացել համակարգված, կանոնավոր խոսք: Դիզայները և լուսանկարիչը` Հասմիկ Մովսեսյանը և Զավեն Խաչիկյանը, ինձ շատ գոհացրին իրենց աշխատանքով: Ինձ համար միշտ ուղեցույց է եղել արվեստի վարպետների խոսքն արվեստի մասին: Ես միշտ հետաքրքրվել եմ, թե ինչպես է մտածում արվեստագետը: Թե ինչպիսի նկարիչներ են Վան Գոգը, Պիկասոն, մյուսները, ինձ հայտնի էր, բայց ես ուզում էի իմանալ, թե ինչպիսի մտածողներ են նրանք: ՈՒ ինձ թվում է, որ ուրիշներին էլ կհետաքրքրի, թե ինչպես եմ ես մտածում: Այս մոտեցմամբ կազմվեց գրքի տեքստը` հիմնականում բաղկացած իմ խոսքերից: Շատ բովանդակալից վերլուծություններ են գրել Սեյրանուշ Մանուկյանը և Պողոս Հայթայանը: Եվ հրաշալի մասնագետ, Կոլումբիայի համալսարանի դասախոս Արևիկ Գաբրիելյանի շնորհիվ իրականացավ գրքի անգլերեն տարբերակի հրատարակությունը. փաստորեն տպագրվեց երկու գիրք` հայերեն և անգլերեն: Ամենադժվար բաժիններից մեկը` մատենագիտությունը, կազմել է Սյուզաննա Փիլոսյանը: Այսինքն` բավական մեծ աշխատակազմի ջանքերով է իրականացել գրքի հրատարակությունը:
-Պատկերագրքի և որևէ կտավի ծնունդը նույն զգացողությա՞մբ եք ընկալում:
-Չէ՜, կտավ ստեղծելն իմ հիսուն տարվա աշխատանքն է: Դա և՛ աշխատանք է, և՛ արվեստ է, և՛ արհեստ է: Դա ինձ համար բնական վիճակ է, հանդարտ վիճակ է: Իսկ գիրք տպագրողներն իմ աչքում հերոսներ են եղել առհասարակ:
-Այսինքն` հիմա Դուք հերոսացե՞լ եք Ձեր աչքում:
-Իսկապես շատ դժվար գործ էր, շատ: Նկարելու հետ չես համեմատի: Նկարելու մեջ հաճույք կա, այս աշխատանքում հաճույք չկա:

«ԱՅՍՕՐ ԵՎ ՄԻՇՏ ՄՇԱԿՈՒՅԹՆ Է ԱՄԵՆԱԿԱՐԵՎՈՐԸ ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ»


-Մատենադարանում Ձեզ նվիրված ցերեկույթին ելույթ ունեցող արվեստաբանները շեշտում էին, որ Ձեր ստեղծագործություններում լույսը, լավատեսությունը շատ են: Մատենադարանի ճեմասրահում կախված «Ռեքվիեմ» կտավը, որ նվիրված է Ձեր ծնողների հիշատակին և Նարեկացու «Մատյանի» տրամադրությամբ է շնչում, նույնպես բացառություն չէ: Այս կտավում պարզապես կանաչի հրավառություն է, գույն, որը կյանքի, բնության զարթոնքի խորհուրդն է կրում: Լավատեսությունը, լուսավոր տրամադրության մեջ լինելը ստեղծագործական սկզբո՞ւնք է Ձեզ համար, թե՞ դա գիտակցությունից անկախ, ներքին մղումով է պայմանավորված:
-Այո, այդ կտավում կա և՛ Նարեկացու հետքը, և՛ իմ ծնողների: Ես ուզում էի, որ Մատենադարանում ինչ-որ կերպ գրանցված լինի իմ ծնողների շունչը, անունը: Նրանք էլ են 15-ի ցեղասպանությունից մազապուրծ շառավիղներ: Ինչպես որ մեզ` հայերիս համար անըմբռնելի է 15-ի ողբերգությունը, այդպես էլ ինձ համար անըմբռնելի է այդ կտավի ստեղծումը, նրա` այդպիսին լինելը: Ես չէի ուզում ցույց տալ արյուն, ողբերգություն: Ես ուզում էի ցույց տալ այդ ամենից հետո վերապրելու ուրախությունը: Մենք, ի վերջո, հասկանում ենք, որ այսօր և միշտ մշակույթն է ամենակարևորը Հայաստանում: Ես չեմ ասում, թե մենք ամենալավն ենք: Քա՜վ լիցի, ես հեռու եմ սնապարծությունից: Բայց և գիտեմ, որ մենք եղել ենք, կանք ու լինելու ենք. դրանում է մեր ուժը, ոչ թե լացուկոծի մեջ:
-Մատենադարանի ճեմասրահում երկու նկար ունեք: Ինչպե՞ս եք վերաբերվում այս փաստին:
-«Ռեքվիեմը» և Արշիլ Գորկու թեմաներով արված նկարս Մատենադարանին նվիրելը մտածված քայլ էր: Գորկին Վանում է ծնվել, կրել բազում տառապանքներ, բայց և հաղթահարել դրանք: Նույնը վերաբերում է Նարեկացուն, իմ ծնողներին: Ինչի՞ մեջ է ազգի ուժը: Նրանում, որ ապրած տառապանքները, դժվարությունները հաղթահարել կարողանա, գնա առաջ, որ դրանից բացի ուրիշ տարբերակ չճանաչի: Մատենադարանը Հայաստանի ամենակարևոր թանգարանն է` իր հրաշալի հավաքածուով: Այն, որ մենք այսօր կարողանում ենք ապրել ու ստեղծագործել, պատահական չէ: Դրանում մեծ իմաստ կա, և Մատենադարանը մեր գոյության շարունակականության ամենամեծ վկայությունն է: Երբ ես նկարի վրա աշխատանքը վերջացնում եմ, այն այլևս ինձ համար գոյություն չունի: Այն պետք է իր տեղը գտնի: Եվ ուրախ եմ, որ իմ երկու նկարներն իրենց տեղը գտան Մատենադարանում: Գիրքն էլ արդեն իմը չէ, այն արդեն ստացվել է, կայացել է և ընթերցողինն է: Այն պիտի գտնի իր ճանապարհը:
-Ձեր պերսոնաժների մեջ հաճախ է հանդիպում առլեկինը: Այն երկու խորհուրդ ունի. կա՛մ պարզապես միմոս է, խեղկատակ, կա՛մ արգելված խոսքը բարձրաձայնող, ճշմարտությունը տարփողող անձնավորություն: Դուք այս գործառույթներից ո՞րն եք նրան վերագրել:
-Հիմա խոսում ենք այդ մասին, ու ես նորից գնում եմ դեպի դարերի խորքը, դեպի մեր ձայնարկու գուսանները, դեպի առլեկինները, դեպի թատրոնը: Մարդը փախչում է իրականությունից. դա կարևոր է արվեստագետի համար: Նա փորձում է ստեղծել նոր իրականություն: Արվեստը չի կարող մրցակցել բնության և կյանքի հետ: Դրանք զուգահեռ են ընթանում, և արվեստագետը նոր տեսիլքներ է փնտրում: Այդպես են ծնվում նաև առլեկինների կերպարները:
-Ձեր լուսանկարների հավաքածուն վկայում է, որ կյանքի ընթացքում շփվել եք լեգենդների հետ` Վիլյամ Սարոյան, Երվանդ Քոչար, Մարտիրոս Սարյան, Մինաս Ավետիսյան, Աղասի Այվազյան, այլք: Նրանց հետ շփվելիս ունեի՞ք լեգենդի կողքին գտնվելու, լեգենդի հետ ինչ-որ ընդհանրություն ունենալու զգացողությունը:
-Մենք նրանց արժեքը շատ լավ էինք գիտակցում: Տիտաններ էին, հսկաներ: Բայց նրանք այնքան հասարակ էին, այնքան անմիջական: Ես միշտ ասել եմ, որ դեմոկրատիայի առաջին դասերը Երվանդ Քոչարից եմ ստացել: Նրանք շատ բարի էին, գիտեին, որ իրենցով ոչինչ չի վերջանում: Քաջալերում էին երիտասարդներին: Նրանց բռնած ուղղությունը շատ ճիշտ էր:

«ԵՍ ՏԱՐՕՐԻՆԱԿ ՄԱՐԴ ԵՄ, ԷՍ ԻՆՉԵ՞Ր ԵՄ ԽՈՍՈՒՄ»


-Մեր նախորդ զրույցի ժամանակ ասացիք, թե գնացել եք դեպի բեմանկարչությունը, որովհետև ձգտել եք կտրվել դրսի աշխարհի պարտադրանքներից: Մատենադարանում ելույթ ունեցողներից մեկն էլ ասաց, որ քաղաքական դիրքորոշման բացակայությունը ևս քաղաքական դիրքորոշում է: Դուք, ի վերջո, քաղաքակա՞ն երևույթ եք, թե՞ ոչ:
-Քաղաքականությունը տարբեր շերտեր ունի: Երբ Ջուղայի խաչքարերը ոչնչացրին, իմ մեջ մի ճիչ արթնացավ, և կտրուկ փոխվեց իմ ու իմ արվեստի վերաբերմունքը: Ոչ թե շինծու կեցվածք էր դա, այլ իմ բնական պոռթկումը: Բարբարոսների այդ ոճրից հետո ես չէի կարող այլ կերպ ինձ դրսևորել, այլ կերպ նկարել: ՈՒ 2006 թվականին ծնվեց «Ճիչ, Ջուղա» կտավը, ստեղծվեցին այդ տրամադրությամբ արված այլ գործեր: Դրան հաջորդեց «Ռեքվիեմը»: Ես ինքս ինձ չեմ ճանաչում: Չգիտեմ, թե ինչ շերտեր կան մեջս: Եվ սպասում եմ, թե վաղվա օրն ինձ ինչ կբերի: Ընդհանրապես շատ հետաքրքիր է արվեստագետի իրականությունը: Մենք ի՞նչ գիտենք, թե Գոյայի, Սարգիս Պիծակի, Թորոս Ռոսլինի, ձայնարկու գուսանների ժամանակ ինչ իրավիճակ է եղել, ինչ քաղաքականություն է գոյություն ունեցել: Չէ՞ որ այն ժամանակն էլ իր քաղաքականությունն ուներ: Իշխանություններ կային, փոքր թագավորություններ կային: Բայց ստեղծվեց արվեստ: Մենք ի՞նչ իմանանք, թե այդ օրերի արվեստագետներն ինչով էին ապրում: Ես, օրինակ, պատկերացնում եմ, որ Նորադուզի խաչքարերի վարպետներն աշխատում էին, ստեղծում ֆանտաստիկ խաչքարեր: Եվ իրենցից վերև ունեին Աստված, կապույտ երկինք, անձրև, ձյուն, ներքևում` մի կտոր լավաշ ու պանիր: ՈՒ սա վերաբերում է ոչ միայն Նորադուզի խաչքարագործներին: Նույն կերպ էր և՛ Գյումրիում, և՛ Սիսիանում, և՛ Արցախում, և՛ ամենուր: Ճիշտ արվեստագետը երբեք չպիտի տարվի նյութական բաներով: Երբ խորհրդային տարիներին մեր առջև բետոնե պատ էին դնում, դա մեզ ուժ էր տալիս, մենք ձգտում էինք այդ պատը ճեղքել: Այսօր ազատություն է, բայց ազատությունը հո ամենաթողություն չէ՞: Արվեստագետը պետք է բացահայտի ազատությունը, որպեսզի ժողովուրդն ազդակներ ստանա, լիցքավորվի դրանով: Ժողովուրդը պետք է հարստանա այդ ազատությամբ: Ես տարօրինակ մարդ եմ, էս ինչե՞ր եմ խոսում: Երբեք այսպիսի մտքեր չեմ ունեցել: Հենց հիմա դրանք ծնվեցին:
-Խոսքի հետ մի՞տքն է ծնվում:
-Այո:
-Մի միտք էլ Ձեր գրքի կազմին է հանգրվանել. «Վարպետության հասնելու ճանապարհն անվերջանալի է: Չկա մի եզրագիծ կամ որոշակի սահման, որին պիտի հասնես ու ասես` ահա սա է: Անկարելի է: Վարպետության ճանապարհը դադար չառնելու պահանջ է դնում: Միայն այդպես կարող ես նպատակիդ հասնել: Ի՞նչն է պատճառը, որ ամեն օր գալիս եմ արվեստանոց: Նկարում եմ, թե ոչ` այնքան էլ էական չէ: Տասնյակ տարիներ արդեն այս ռիթմով եմ ապրում: ՈՒրեմն գաղտնի մի ուժ կա, որը ձգում, բերում է ինձ այն տարածքը, որ արվեստանոց է կոչվում: Մի տեղ, որի կենտրոնում կտավով ձգված չորս նկարակալ ինձ է սպասում: Տասնամյակներ են անցել, բայց ինքս ինձ համար դեռ չեմ պարզել, թե ում թելադրանքով եմ գալիս այստեղ: Գաղտնիք է, որը կարծես թե մինչև վերջ էլ մնալու է անբացատրելի: Իսկ գուցե ոչ, չգիտեմ»: Այս մտքերը գրքի ծննդյանը զուգընթա՞ց են ծնունդ առել:
-Այո: Այդ և գրքում տեղ գտած շատ ուրիշ մտքեր, որոնք, կարծում եմ, պիտի հետաքրքրեն ինձ ճանաչող և ավելի լավ ճանաչել ցանկացող մարդկանց:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1953

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ